Partnerzy serwisu:
Pasażer

PLK pokazują przebudowywaną stację Słupsk

Dalej Wstecz
Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
01-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK chwalą się postępami prac związanymi z przebudową i rozbudową stacji w Słupsku oraz dobudową drugiego toru od Słupska do Lęborka na linii nr 202. Oba kontrakty, warte ponad 2 miliardy złotych, są realizowane bez opóźnień i mają znaleźć swój finisz w listopadzie 2026 roku.

Dotychczas na stacji Słupsk przebudowano układ torowy w kierunku Ustki, nastawnię Lokalnego Centrum Sterowania (trwają prace wykończeniowe i instalacyjne) oraz tory prowadzące do bazy Przewozów Regionalnych. Gotowy jest układ torowy w obrębie torów towarowych oraz nowe tory odstawcze do obsługi taboru. Trwa budowa peronu nr 3 oraz torów w obrębie części osobowej stacji. Ich oddanie do eksploatacji planowane jest na wrzesień br. Na terenie miasta przebudowywane są 3 wiadukty kolejowe. Zbudowano i oddano do użytku tymczasowy most na rzece Słupia, gdzie obecnie trwa przebudowa mostu stałego.

Stacja Słupsk zyska nowe, oczekiwane przez podróżnych oblicze. Z wyższych peronów łatwiej wsiądziemy do pociągów, a z przejścia podziemnego na perony wjedziemy windami. Zachowane i odrestaurowane zostaną zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Na stacji powstanie dodatkowy, czwarty peron, zintegrowany z miejskim węzłem transportowym, który umożliwi lepsze wykorzystanie układu torowego stacji w sprawnym i bezpiecznym prowadzeniu ruchu pociągów. Nowy peron powstanie również w Kobylnicy Słupskiej, zwiększając tym samym możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.

Na trasie Lębork – Słupsk, gotowe są dwa nowe tory na szlaku Lębork – Pogorzelice. Pociągi jeżdżą także po nowym torze między Jezierzycami Słupskimi a Słupskiem. Oddane do eksploatacji zostały nowe tory nr 1 i 3 na stacji Potęgowo. Na stacjach Potęgowo i Damnica zmodernizowano zabytkowe nastawnie, z których ruch pociągów prowadzony jest za pomocą komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jeżdżą również po zmodernizowanym moście nad rzeką Łupawa – największym obiekcie inżynieryjnym na prawie 50-kilometrowym odcinku objętym przebudową. Podróżni korzystają z nowych peronów na przystanku Leśnice oraz stacjach Potęgowo i Damnica. Trwa budowa nowych przystanków w Runowie, Łebieniu i Siemianicach, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.

Między Lęborkiem a Słupskiem przebudowa obejmuje wszystkie stacje i przystanki, które staną się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach. Dobudowa drugiego toru zwiększy przepustowość linii, co pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Po zakończeniu modernizacji linii i wdrożeniu systemu łączności GSM-R na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK, możliwe będzie rozpoczęcie zabudowy systemu ETCS, co pozwoli w przyszłości podnieść prędkość pociągów na zmodernizowanej trasie do 200 km/h. Więcej o całej inwestycji piszemy tutaj.

Wykonawcą prac na stacji Słupsk jest firma Torpol S.A. Wartość robót to blisko 562 mln zł netto (691 mln zł brutto). Wykonawcą prac na odcinku Lębork – Słupsk jest firma Intercor. Wartość robót to 1,284 mld zł netto (1,579 mld zł brutto).

Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest na listopad 2026 r.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk” realizowany jest w ramach dwóch perspektyw finansowych:
  • z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ)
  • z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
W najbliższym czasie napiszemy więcej o tym, jak inwestycja będzie wpływać na ruch pociągów w najbliższych miesiącach. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5